A kezd? vállalkozók még azért bízzák a könyvelést és az adminisztrációs folyamatokat a könyvel?re, mert azt hiszik, hogy a könyvel? dolga és nem az övék, mert a könyvel? ért hozzá. A gyakorlott vállalkozók azért bízzák a könyvel?re a könyvelést és az adminisztrációs folyamatokat, mert tudják, hogy a könyvel? jobban ért hozzá, mint ?k, hiába az ? feladatuk és kötelezettségük lenne.
Hogyan lesz egy vállalkozó gyakorlott vállalkozó? Milyen képességek, képzettségek kellenek hozzá? Mi a szerepe ebben a könyvel?nek? Mi is a könyvel? igazából?
Készült egy tanulmány 2021. márciusában, amiben az irodánk is részt vett. A tanulmány Nagy Könyvelési Felmérés 2021 címen található meg, Zatik László – Egzatik Szakkiadó Kft készítette el az interneten, anonim módon beérkezett válaszokból. A felmérés arra volt kíváncsi, hogy az ebben a kapcsolatrendszerben él?, dolgozó „Könyvel?k” és „Könyveltet?k” által rendelkezésre bocsátott adatok, információk és
vélemények – tehát tények – alapján hogyan alkossanak képet err?l a kapcsolatrendszerr?l. A felmérés másodlagos célja volt, hogy az összegy?jtött információk közreadásával mindkét oldal a számára legjobbat tudja kihozni ebb?l az elkerülhetetlen együttm?ködésb?l, hogy olyan döntéseket tudjon hozni mind a két fél, amelyek hosszú távon meghatározzák ez irányú tevékenységeit és nem túlzás: eredményességeit is, és hogy fel tudjon készülni a jöv?beli változásokra mindenki.
Ami a felmérésb?l er?sen kirajzolódott, hogy a Vállalkozók nincsenek tisztában a saját kötelezettségeikkel, és a támogatást minden esetben a Könyvel?kt?l várják, mert azzal sincsenek tisztában, hogy mi egy könyvel? igazi feladata.
Hogy ez kinek a hibája? Könyvel?ként egyb?l rávágnám, hogy a NAV torzított és kormányideologizált kommunikációja rontotta az utóbbi években a képet, de vállalkozóként viszont már az oktatási rendszerben látom a hiányokat. Volt szerencsém OKJ-s, egyetemi és magán úton folytatott “vállalkozói/menedzser képzéshez”, amik a maguk módján igen hasznosak voltak, de mégsem nyújtottak elég segítséget ahhoz, hogy tiszta fejjel, értékes tudással felvértezve kezdjem meg a vállalkozást Magyarországon. Helyette naívan, rutintalanul, bár számvitelben, jogban, pénzügyben és adózásban képzett szakemberként mégis el?nnyel indítottam vállalkozást/vállalkozásokat. De mindaz a tudás, amit megszereztem, nem az iskola padból származott!
Az interneten minden információ rendelkezésünkre áll, de az emberek képtelenek a sok információ közül kiválogatni azokat, amik relevánsak, beleértve engem is. Vállalkozóként minél többet hibázok, csalódok, esek gödörbe, annál többet tanulok, amit viszont fel tudok használni arra, hogy kimásszak a galibából, amit magam okoztam, beépítsem a szerzett ismereteimet, hogy újabb hibákat ne kövessek el, és ezzel mérhetetlen módon fejlesztem a vállalkozásaimat. Hiába egy vállalkozásomban vétettem, mert a megtanult leckét az összes vállalkozásomnál tudom használni. Ezt a tudást, és tapasztalatot nem lehet az iskola padban jelenleg megszerezni, ezért mi, a Retcon Könyvel?k arra gondoltunk, hogy az ügyfeleinknél beépítjük a szolgáltatásunkba.
De ehhez térjünk vissza az eredeti kérdésekhez, hogy mi közünk van nekünk, könyvel?knek mindehhez?
?szintén? Nem sok. Szinte semmi. Azt leszámítva, hogy a vállalkozók t?lünk várják az útmutatást, a jelz?fényt, mert nekünk már van tucatszor tucatnyi tapasztalatunk a vállalkozások terén, hisz nem csak csináljuk, de látjuk is az ügyfeleinken, hogy mit kell(-ene) csinálniuk. Pontosan úgy tekintenek ránk az ügyfelek, mint gyerek az anyjára egy forgalmas útkeresztez?désnél: fogjuk meg a kezüket az ügyfeleinknek és vigyük ?ket át a forgalmas úton, lehet?leg egyben átérve.
Ez a gondolkodás élesen szembe megy a Tanulmány másik konzekvenciájával, miszerint a könyvel?k csak a kapott számlák alapján írnak be két számot egy programba, és csak ennyi a munkájuk. Vagyis, ha az ügyfél nem ad le számlát, az olyan, mintha a könyvel? nem dolgozott volna, tehát minek neki olyankor fizetés? Itt persze elfeledkeznek arról, hogy a könyvel? nem egy vízszerel?, aki a kimegy a problémához, megszereli a csapot, kicseréli a csövet, és aztán elkéri a munkadíjat és az anyagköltséget. Kevesen tudják, hogy a könyvel?k a háttérben monitoringozzák az ügyfél vállalkozását, ellen?rzik, hogy minden rendben van az ügyféllel, elolvassák az emaileket, amiket küldenek az ügyfelek, és lehet?ség szerint még válaszolnak is rájuk (jobb esetben kisregényt, amit az ügyfelek igényelnek, rosszabb esetben egy “köszi”-t), valamint könyvelik a számlákat, majd a könyvelésb?l analitikát készítenek, bevallást adnak be, ellen?rzik, hogy minden jó helyre van-e könyvelve, egyeztetnek ügyféllel, hatósággal, szakmai szervezetekkel, megkeresik a hiányzó, le nem adott számlákat, folyamatosan kérik a hiányzó tételeket, mint bankszámla kivonat, költség számlák, hiányzó szerz?dések, teljesítési igazolások, stb, de a többség még drága (és kötelez?!) szakmai továbbképzésre is jár, ami tudást az ügyfeleiknél kamatoztatnak, méghozzá az ügyfelek javára. Ezek mind id?ben mérhet?, bár nem teljesítményarányos munkát jelentenek, nem úgy, mint a vízszerel? esetében, ahol mérhet? és teljesítmény szer? a munka, bár csak eseti a jellege, nem folyamatos a munkavégzés.
Személy szerint egy vállalkozói képzéshez kötném a vállalkozás indítást, de tudom, hogy ilyen nem létezik, és államilag nincs is rá igény. Pedig nagyon sok gondot megoldana, és talán még az állam is profitálhatna bel?le, hisz egy jól m?köd? vállalkozás adózik, szemben egy rosszul m?köd?vel, ami nem fizet adót. Hogy erre miért nem jött még rá az állami apparátus, számomra rejtély, de nyilván jobban megérteném, ha több figyelmet fordítanék a politikára…
Amit mi meg tudunk tenni kicsiben, az a nálunk könyvelt ügyfelek edukálása, ahogy t?lünk telik. Korlátlan tanácsadás illet meg minden ügyfelet, mert hisszünk abban, hogy nincs buta kérdés. Folyamatosan tájékoztatjuk ügyfeleinket vállalkozásuk aktuális állásáról, feladataikról, kötelezettségeikr?l, mert tisztában vagyunk vele, hogy máshonnan nem kapják meg a megfelel? instrukciókat. Egyszerre vagyunk az ügyfeleink titkárai, ügyintéz?i, könyvel?i, és üzleti coach-ai. Ez a feladatunk? Korántsem tartozik a feladataink közé, mégis úgy látjuk, hogy ha mi nem adjuk meg ezeket az információkat, akkor máshonnan nem fogják tudni id?ben és eredményében beszerezni. Mi hiszünk az ügyfeleink vállalkozásában, és ezért minden eszközzel harcolunk érte, hogy sikeresen m?ködjenek, de ez nem megy a vállalkozók nélkül. A könyvelés és a könyveltetés egy magas bizalmi szinten alapuló partneri rendszer. Mi kérünk és adunk, az ügyfeleink kérnek és adnak is. Egyfajta mellé rendeltségen alapul, és nem alárendeltségen, mint egy beosztotti rendszer. Mi, könyvel?k nem az ügyfeleink alkalmazottai, alvállalkozói vagyunk, hanem egyenrangúak velük, ahol mind a két felet egy dolog motiválja: sikerre vinni ügyfeleink vállalkozását. Az ügyfeleink is ezt szeretnék és mi is. Hiszünk a hosszútávú megoldásokban, ezért is fordítunk figyelmet olyan dolgokra, amikre másik könyvel?iroda egyáltalán nem szentel id?t, energiát.
Mert ahogy a szlogenünk is mondja: egy jó könyvel? nem kiadás, befektetés.