Aki már taxizik, vagy taxizni szeretne általában tisztában van vele, hogy milyen jogszabályi feltételeknek kell megfelelie egy autónak ahhoz, hogy átmenjen a sárgításon (értsd: sárga rendszámot kapjon a m?szaki vizsgán) a gépjárm?. Ezek a száraz szabályok, amik az autókra vonatkoznak a következ?k:

– m?szaki alkalmassági vizsgálat (m?szaki vizsgálattal összevontan)
– 10 évnél nem lehet id?sebb
– környezetvédelmi osztályba sorolása legalább EURO IV.
– gumiabroncskopás (minimum 3 mm a mintázat magassága)
– elöl, mindkét oldalon légzsák
– ABS
– légkondicionáló berendezés
– viteldíjkijelz? készülék (taxaméter)
– 2 évenkénti hitelesítés
– viteldíjtáblázat
– „taxi szabadjelz?” berendezés
– id?szakhoz igazodó gumiabroncs (téli-nyári szettek)

Azért itt még lehet válogatni az autókból, márkákból, felszereltségb?l, típusból, évjáratokból. Mivel mi taxisokra szakosodott könyvel?iroda vagyunk, ezért elég nagy rálátásunk van arra, hogy milyen autóval éri meg taxizni, és melyik az, amit el kell felejteni. Két szempont szerint lehet legegyszer?bben sz?rni a szóbajöhet? autók közül, de az a legjobb, ami mind a két szempont pipa:

  • feleljen meg a taxisnak (fenntarthatóság)
  • feleljen meg az utasnak (jövedelmez?ség)

Attól, hogy az utas kényelmesen utazik, még nem biztos, hogy a sof?rnek is jó az autó. Például nincs elég rekesz és zseb, ahol a számlatömböt, online pénztárgépet tárolni tudja, vagy nincs könyök támasz, ami kb 3-4 óra vezetés után már kifejezetten fárasztó kéztartást eredményez. Ugyanakkor nem ezek a szempontok szoktak els? helyen szerepelni az ügyfeleinknél, hanem pusztán anyagi oldalról nézik els?dleges a választást, vagyis ne fogyasszon sokat és ne kelljen szervizeltetni. Csak aztán jöhetnek a sof?r kényelmi szempontok a könyökl?vel, tárolóhelyekkel és a kormánytapintással. Ezekre márkát tudok ajánlani a tapasztalok alapján: Toyota, Kia. Ezeken belül is a Toyota (Hibrid) Auris, Prius és a PriusPlus, a Kia Ceed és ProCeed. Érdekes és merész választás lehet még egy Nissan Leaf, vagy egy Hyundai Ioniq, hisz az elektromos autózás még gyerekcip?ben jár.
Amik kényelmesek, de kicsit többet fogyasztanak, viszont ugyanolyan megbízhatóak: az autószerel?k által utált francia középkategóriás autók, mint a Peugeuot, és a Citroen, vagy ide tartozik még a Dacia is, de err?l a márkáról még b?vebben kés?bb lesz szó.
Van úgynevezett tiltólista is, ami autókat nagyon nem ajánlott taxizáshoz vásárolni, ilyen például a kifejezetten szerviz igényes BMW, vagy a Mercedes S osztály, ami soha nem fogja visszahozni az érte kidobott több 10 millió forintokat, ellenben egy márkaszervizelés is milliókba kerül, még ha ritkábban is kell rá sort keríteni, mint a BMW-knél. Ugyanez a helyzet az Audikkal. Ami ezekb?l a prémium autókból még talán megéri és látni is az utakon, az a Mercedes E osztály, ugyanis van olyan luxus benne, mint az S-ben, de nem kerül olyan sokba, csak töredékébe.

Jöhetnek az utasoldali szempontok, miszerint érezze jól magát az utas az utastérben, ne legyen kényelmetlen az ülés, valamint ne tapadjon semmijéhez semmilyen felületen az autó (ülés, kilincs, stb). Fontos szempont lehet, hogy az utas tudja tölteni elöl és hátul is a telefonját, valamint ne legyenek zavaró hangok a kocsiban (menetzaj, URH, nyikorgás), de a csomagtartó méretér?l sem szabad elfeledkezni, érdemes kombi kategóriát venni taxizáshoz. A napfénytet?, f?leg ha panoráma tet?, akkor nagyon men?, és az utasok szeretil magas borravalóval díjazni. Itt viszont már nem szerencsés egy Dacia Lodgy. Inkább egy Peugeuot 508-ban érdemes gondolkodni, vagy egy Mercedes E osztályban, esetleg egy világos bels?s Toyota Aurisban. Említettem már, hogy az utasok zöme szívesebben ad borravalót, ha világos belsej?, plüss kárpitos autóban utazik, mintha egy standard fekete kárpitos autóban tenné ugyanezt? És sem a b?rt, sem a m?b?rt nem kedvelik a hölgy utasok, ellenben a velúrral és a korábban említett plüss huzattal. Ezek olyan kis apróságok, nem igaz?! Ki gondol rá, mikor autót vásárol taxizáshoz?

Ezek a tippek piaci értéken, napi 10 fuvarral és 500 Ft borravalóval számolva napi 5.000 Ft plusz bevételt fog hozni neked, ha éppen új autón töröd a fejed, és hallgatsz ránk. Welcome! 🙂

Amennyiben szeretnél még több ilyen és ehhez hasonló hasznos infót hallani, gyere el egy konzultációnkra. Az els? konzultációnk 2 órás szokott lenni, összesen 10.000 Ft-ért, melyet az els? hónap könyvelési díjából jóváírunk neked. Keress minket a https://retcon.hu/taxisoknak/ oldalon és foglalj konzultációs id?pontot magadnak, vagy hívj minket a +36 1 706 1355-ös számon id?pontért.